برای اولین بار در سیستان و بلوچستان صورت گرفت؛

انجام کم تهاجمی‌ترین عمل جراحی سنگ کلیه برروی دختر بچه سراوانی  

کم تهاجمی‌ترین عمل جراحی سنک کلیه با روش PCNL برروی دختربچه ۹ ساله سراوانی برای اولین بار در استان در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان انجام شد.

  بهزاد نارویی متخصص کلیه و مجاری ادراری و پزشک معالج این بیمار گفت: بیمار دختری ۹ ساله ساکن شهرستان سراوان است که با عفونت شدید کلیه و دو کلیه سنگ ساز، برای مداوا به زاهدان سفر کرده بود.

وی افزود: پس از انجام معاینه و کار‌های تشخیصی، جراحی با روش PCNL که کم تهاجمی‌ترین عمل جراحی محسوب می‌شود برای بیمار در نظر گرفته شد و خوشبختانه این عمل با موفقیت به پایان رسید.

وی با بیان اینکه در این روش جراحی سنگ کلیه از طریق پوست انجام می‌شود و درنهایت فقط یک بخیه به جای ۲۰ بخیه نیاز دارد ادامه داد: این روش درمانی برای اولین بار است که در سیستان و بلوچستان بر روی کودک انجام می‌شود و تا کنون یا به روش جراحی باز این درمان انجام می‌شد و یا خانواده‌ها برای انجام عمل کم تهاجم، مجبور به حضور در استان‌های دیگر بودند.

این متخصص کلیه ادامه داد: سنگ کلیه در کودکان ناشی از تغییر عادات غذایی، به ویژه افزایش میزان سدیم از طریق مصرف غذا‌های فرآوری شده و نمک خوراکی، عوامل ژنتیکی و کمبود آب بدن می‌باشد.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: جهت پیشگیری از سنگ کلیه، میوه و سبزیجات تازه بیشتری به کودکتان بدهید، ورزش و تحرک فیزیکی را در برنامه روزمره کودک خود قرار دهید، آب و مایعات غیرقندی بیشتری را در طول روز به کودک خود بدهید، عادات غذایی کودک خود را تغییر دهید و رژیم غذایی سالمی برای او تدارک ببینید و از مصرف غذا‌های فرآوری شده و فست فود‌ها پرهیز کنید.

 امیر گرگیچ رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان نیز گفت: سال‌ها برای درمان فرد مبتلا به سنگ کلیه از روش‌های جراحی باز و.. استفاده می‌شد، ولی با توسعه علوم پزشکی در حال حاضر یکی از کم تهاجمی‌ترین عمل‌های جراحی سنک کلیه در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان انجام می‌شود.

وی افزود:عمل PCNL یک روش جراحی کم تهاجم و شامل ایجاد یک برش کوچک در ناحیه پشت برای دسترسی به کلیه است. در طول این عمل یک لوله کوچک به کلیه وارد می‌شود و از لیزر یا انرژی پنوماتیک برای شکستن سنگ‌ها به قطعات کوچک استفاده می‌شود. سپس این قطعات با یک سبد کوچک یا ساکشن خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: این عمل معمولاً ۲-۳ ساعت طول می‌کشد و تحت بیهوشی عمومی پیش می‌رود. پس از جراحی، بیمار چند روز در بیمارستان جهت بهبودی کامل بستری می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار